در دهههای اخیر بسیاری از صاحبنظران، یکی از عوامل کندی روند توسعه در کشورهای در حالتوسعه را فقدان کار تیمی و مقدم دانستن فردگرایی بر خرد جمعی در تصمیمگیریها ذکر کردهاند. در این راستا، پژوهش حاضر بهمنظور بررسی و تبیین مدل ارزیابی ارتباطات تیمهای مالی، در سازمان صندوق بیمه کشاورزی طی سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۹ انجام شد. بدین منظور، براساس پیشینه پژوهش و نظر خبرگان ابتدا متغیرهای مهم و اثرگذار برای ارزیابی ارتباطات تیمهای مالی، شناسایی شد که شامل ۱۵ متغیر: نوآوری، رضایت مشتریان، ارتباطات مؤثر، اعتماد متقابل، رهبری اثربخش، اهداف شفاف، تعامل فرهنگی، ترکیب تیم، سازماندهی، نظام بازخورد، صداقت، تعهد، انعطافپذیری، تصمیمگیری مشارکتی و همکاری بود. سپس بر مبنای نشانگرهای شناساییشده، ابزارهای اندازهگیری انتخاب شد. بر اساس فرمول کوکران از جامعه آماری موردمطالعه (۲۴۰ نفر از مدیران و کارشناسان صندوق بیمه کشاورزی)، ۱۴۸ نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردید. دادههای بهدستآمده با استفاده آزمون تحلیل مسیر و نرمافزار SMARTPLS۳ مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از ۱۵ نشانگر موردبررسی، بهجز دو نشانگر تعامل فرهنگی (با ضریب تأثیر ۰.۰۲ و آماره ۰.۲۵ =t) و انعطافپذیری (با ضریب تأثیر ۰.۱۱ آماره ۰.۹۸ =t)، ۱۳ نشانگر دیگر اثر مثبت و معنیداری بر ارتباطات تیمهای مالی داشتند. نشانگرهای ارتباطات مؤثر (با ضریب تأثیر ۰.۰۸ و آماره ۹.۵۲ =t) و اعتماد متقابل (با ضریب تأثیر ۰.۷۸ و آماره ۷.۳۹ =t) در سطح احتمال یک درصد، بیشترین تأثیر را بر ارتباطات تیمهای مالی داشتند. بنابراین، سیاستگذاران و برنامهریزان صندوق بیمه کشاورزی، میتواند با اتخاذ استراتژیهای مناسب تیمسازی، در تحقق اهداف سازمان نقش مؤثرتری داشته باشند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |