بیمه کشاورزی یکی از ابزارهای مدیریت ریسک است که رضایت مشتریان از کیفیت خدمات بیمه کشاورزی در توسعه و ترویج بیمه میتواند اثرگذار باشد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف واکاوی رضایت کشاورزان از خدمات بیمه کشاورزی در ارتباط با خسارات وارد شده بر محصولات زراعی منتخب شهرستان صحنه در سال زراعی ۰۲-۱۴۰۱ انجام شد. مطالعه حاضر در گروه پژوهشهای توصیفی-همبستگی قرار داشت. ابزار گردآوری داده پرسشنامه، جامعه آماری شامل ۷۶۲۴ کشاورز بود که حجم نمونه با استفاده از نرمافزار G*Power، ۲۰۰ تعیین شد. برای تعیین روایی پرسشنامه ازنظر متخصصان استفاده شد و پایایی آن بهوسیله آلفای کرونباخ (۰.۷۲) مورد تأیید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و نرمافزار SPSS انجام شد. در میان عوامل ایجاد کننده خسارت در ماههای گرم سال، خشکسالی بیشترین آسیب را به کشاورزان وارد نموده است. در میان عوامل ایجاد کننده خسارت در ماههای سرد نیز، سرمازدگی مهمترین عامل بوده که بیشترین خسارت وارد شده در محصول برنج بود. نتایج نشان داد که ۷۹.۶ درصد از کشاورزان از غرامت دریافتی از بیمه محصولات کشاورزی رضایت نداشتند. از طرفی دیگر، میزان خسارت محصولات کشاورزی با میزان رضایت از غرامت دریافتی همبستگی منفی داشت، لذا با افزایش خسارت، میزان رضایت از خدمات بیمه کاهش یافت. با توجه به اینکه رضایت از خدمات بیمه کشاورزی میتواند نقش تعیینکنندهای در ایجاد انگیزه در کشاورزان برای بیمه کردن محصولات و یا منصرف کردن آنها داشته باشد، پیشنهاد میشود سازوکارهای مناسبی برای پرداخت بهموقع و ارائه سریع خسارت به کشاورزان ارائه شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/4/16 | پذیرش: 1403/6/3